Wikiblog

ویکی بلاگ

انواع جوش صورت

جوش یکی از متداول‌ترین انواع ناهنجاری‌های پوستی است، اما جالب است بدانید آکنه و انواع جوش‌ ها هر کدام روش‌های درمانی خاص خود را دارند. بیشتر جوش های معمولی صورت و جزئی با روش‌های خانگی یا مصرف داروهای بدون نسخه، درمان می‌شوند. بااین‌‌حال، افرادی که به‌صورت حاد یا مزمن از جوش صورت رنج می‌برند، باید تحت نظر پزشک متخصص پوست قرار بگیرند. در این مقاله شما را با انواع جوش صورت و علت جوش صورت آشنا خواهیم کرد.

 

علت جوش صورت و عوامل پدیدآورنده آن چیست؟

معولا سلول‌‌های مرده در منافذ پوست جمع می‌شوند، سپس به‌آرامی تا سطح دهانه‌‌ی منافذ بالا می‌آیند و به‌تدریج از پوست جدا می‌شوند.

سبوم (sebum) که یک چربی طبیعی پوست است، مانع از خشک شدن سلول‌های پوست می‌شوند. غددی که این روغن را تولید می‌کنند به منافذ متصل هستند.

هنگامی که سبوم اضافه تولید می‌شود، امکان دارد سلول‌های مرده به یکدیگر بچسبند و ترکیبی را شکل دهند که درون منافذ به دام می‌افتند. جوش زمانی شکل می‌گیرند که منفذی پوستی توسط سلول‌های مرده، چربی‌های طبیعی بدن و نوعی باکتری مسدود می‌شود.

این باکتری‌ها در سطح پوست زندگی ‌می‌کنند و پروپیونیباکتریوم آکنه (Propionibacterium acne) نامیده می‌شوند که اگر به منافذ مسدود شده وارد شوند و آنها را آلوده کنند، آکنه شکل می‌گیرند.

انواع جوش

حدود ۸۰ درصد نوجوانان و جوانان در سراسر جهان از جوش صورت رنج می‌برند.

انواع مختلف ناهنجاری‌های پوستی ناشی از جوش عبارت‌اند از:

  • جوش سرسفید؛
  • جوش سرسیاه؛
  • پاسچول چرک‌دانه (pustules)؛
  • پاپول یا سفت‌دانه (papules)؛
  • کیست یا جوش چرکی؛
  • ندول یا گرهک (nodules).

هر کدام از انواع جوش صورت به درمانی متفاوت نیاز دارند. درمان سریع و صحیح جوش می‌تواند خطر ایجاد مشکلات پوستی مانند لک و اسکار را کاهش دهد.

جوش‌ها بسته به اینکه منجر به التهاب می‌شوند یا نه، به دو دسته تقسیم می‌شوند.

انواع جوش صورت غیرالتهابی

جوش‌ سرسفید و جوش‌ سرسیاه از انواع جوش های غیرالتهابی هستند. آنها خفیف‌ترین انوع جوش به‌حساب می‌آیند. جوش‌های غیرالتهابی معمولا ورم نمی‌کنند و چندان دردناک نیستند.

جوش‌ سرسفید

جوش‌های سرسفید از انواع جوش‌های غیرالتهابی می‌باشد.

کمدون‌های بسته، عبارتی است که در پزشکی برای جوش های سرسفید استفاده می‌شود. این جوش ها معمولا نقاط یا برآمدگی‌های کوچک سفید یا گوشتی‌رنگ هستند. آنها معمولا از یک مرکز گرد سفید و هاله‌ای قرمز در اطراف آن تشکیل شده‌اند.

گاهی‌اوقات ممکن است یک مو از مرکز جوش سرسفید بیرون بزند، یا چنین به‌نظر برسد که یک تار مو درون جوش گیر کرده است.

پوست اطراف جوش صورت سرسفید ممکن است سفت یا چروک به‌نظر برسد، به‌خصوص وقتی که جوش بزرگ یا خیلی برآمده باشد.

جوش سرسفید معمولا بعد از بهبود ردی از خودش به‌جای نمی‌گذارد.

جوش‌ سرسیاه

جوش‌های سرسیاه از انواع جوش‌های غیرالتهابی می‌باشند.

یکی از انواع جوش ها ، جوش‌ سرسیاه است. به جوش های سرسیاه کمدون‌های باز نیز می‌گویند. آنها نقاط کوچک سیاه‌ یا تیره‌رنگ هستند که اندکی شبیه برآمدگی‌اند.

پوست اطراف جوش سرسیاه معمولا ظاهری عادی دارد، درحالی‌که مرکز جوش سرسیاه از اطراف آن تیره‌تر است. این تغییر رنگ ناشی از آلودگی موجود در جوش نیست. جوش سرسیاه در واقع جوش سرسفیدی است که باز شده‌ است. هنگامی که محتویات یک جوش سرسفید در معرض هوا قرار می‌گیرد، تیره می‌شود.

انواع جوش صورت التهابی

انواع التهابی جوش صورت شامل موارد زیر هستند:

  • پاپول‌ها؛
  • پاسچول‌ها؛
  • ندول‌ها؛
  • کیست‌ها.

جوش‌های التهابی وخیم‌تر از جوش‌های غیرالتهابی هستند و احتمال بیشتری دارد که انواع این جوش‌ها، منجر به اسکار و یا ایجاد حفره شوند. لک‌ها و ناهنجاری‌هایی که ملتهب یا قرمز و متورم هستند و هنگامی که آن را لمس می‌کنید گرم به‌نظر می‌آیند، در‌نتیجه‌ی جوش‌های التهابی به‌وجود آمده‌اند.

انواع جزئی تا خفیف

پاپول ها

پاپول‌ها از انواع جوش‌های التهابی می‌باشند.

پاپول‌ها برآمدگی‌های زیر سطح پوست هستند. آنها سفت، حساس، صورتی و برآمده‌اند. پوست اطراف پاپول‌ها‌ معمولا اندکی متورم و قرمز است. برخلاف جوش‌های سرسفید، پاپول‌ها هیچ مرکز قابل رؤیتی ندارند و برخلاف جوش‌های سرسیاه، بدون منافذ باز هستند.

پاپول‌ها زمانی به‌وجود می‌آیند که جوش‌های سرسیاه و سرسفید چنان باعث ناراحتی و تحریک می‌شوند که به پوست اطراف خود آسیب می‌زنند. این آسیب به نوبه‌ی خود منجر به التهاب می‌شود.

پاسچول ها

پاسچول‌ها از انواع جوش‌های التهابی می‌باشند.

پاسچول ها برآمدگی‌های بزرگ‌تر و حساس‌تر هستند که یک مرکز مشخص دایره‌ای‌شکل دارند. این مرکز با چرک سفید یا زرد پر شده است و برآمدگی یک پایه‌ی صورتی یا قرمز دارد. این چرک از تجمع سلول‌های ایمنی و باکتریایی تشکیل شده‌ است. پاسچول‌ها غالبا شبیه جوش‌های سرسفید بزرگ و ملتهب هستند.

انواع متوسط تا شدید

ندول ها

ندول‌ها از انواع جوش‌های التهابی وخیم می‌باشند.

ندول‌ها توده‌های سفت، دردناک و ملتهبی هستند که در اعماق پوست قرار گرفتند. آنها مانند پاپول‌ها بزرگ و عمیق هستند که هیچ سر یا مرکز قابل‌رؤیتی ندارند.

این نوع از جوش‌ها زمانی شکل می‌گیرند که منافذ پوست مسدود می‌شود و به بافت‌ها و سلول‌های قرار گرفته در اعماق سطح آسیب می‌زند.

ندول‌ها از انواع وخیم جوش هستند که می‌توانند منجر به مشکلات پوستی ازجمله لک و اسکار شوند.

کیست ها

کیست‌ها از انواع جوش‌های التهابی وخیم می‌باشند.

کیست‌ها معمولا برآمدگی‌های بزرگ، نرم و دردناک، به رنگ سفید و یا قرمز هستند که در اعماق پوست قرار گرفته‌اند و پر از چرک هستند. نسبت به ندول‌ها، کیست‌ها معمولا در عمق بیشتری از پوست قرار گرفته‌اند و از وخیم‌ترین انواع جوش به‌حساب می‌آیند. کیست‌ها می‌توانند منجر به مشکلات پوستی مانند اسکار شوند.

 

 

 

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
کانال تلگرام رمان‌های من | @TiranaNovels